ŽENY A HORSKÁ KOLA

11/09/2020
ŽENY A HORSKÁ KOLA

Žena na horském kole – to dnes opravdu není tabu ani nonsens. A už to opravdu nejsou prehistorické modely typu Eska či Liberta, ale skutečně citlivě komponované stroje respektující stavbu a možnosti ženského těla, což sériově dělaná pánská kola nedokážou. V KM BIKES jsme schopni repasovat kola na míru i ženám, a to dle jejich konkrétní anatomie. Představíme si proto tato jednotlivá specifika a vysvětlíme možnosti a meze jednotlivých částí horského kola ve vztahu k ženám.

ŽENY JSOU LEHČÍ A VYHOVUJE JIM JINÝ POSED

Zcela obecně můžeme říci, že ženy jsou celkově lehčí a přirozeně disponují menší silou než muži. Dále mívají delší nohy, užší ramena a celkově kratší ruce včetně prstů a menších dlaní. Konečně, což není zanedbatelné, mají i odlišné sedací plochy. Kvůli odlišné stavbě pánve dokonce ženy musí na klasickém pánském horákovi vyvinout o dost větší sílu.

Ženám by se dle měření a výzkumů mělo lépe šlapat tzv. pod sebe a měl by jim tedy většinou vyhovovat kratší vzpřímenější posed. Na počátku tisíciletí se pak objevila kola s přívlastkem WSD (Women Specific Design), která přímo odkazují na vyladění kola pro ženské tělo.

 

PŘIZPŮSOBENÍ KOLA ŽENÁM ČÁST PO ČÁSTI

Začneme rámem, základem každého kola: u ženského horského kola je naší zásadou přiblížit řídítka k sedlu a vytvořit pohodlnější posed. Je tedy třeba laicky řečeno zkrátit horní trubku a dále vzpřímit sedlový úhel. Samozřejmě jsou ženy, které svojí konstitucí ocení pánský rám a jsou s ním naprosto spokojené, nicméně jedná se o výjimečné případy. Rám terénního kola by ale i tak měl být raději nižší.

Klíčová část kola je sedlo – proto je u bikerek-žen zcela nezbytné investovat do dobrého ženského sedla, jako je např. Specialized Ariel. Takové sedlo je pak ještě vhodné zkombinovat s kvalitní vložkou do kraťasů. U dámských sedel bývá typická jeho kratší délka a širší zadní část. Doporučujeme vyvarovat se sedlům s přebujelým polstrováním, tvrdší kvalitní sedla jsou na delší vyjížďky lepší – zvlášť pokud mají středovou část změkčenou gelem, potažmo anatomicky upravenou. Sklon sedla je vždy individuální, nicméně díky polohovatelnému zámku sedlovky si každá žena najde optimální sklon.

Co se týče vidlice, tak u odpružení doporučujeme vidlice s měkčí pružinou, tzv. vzduchovka či elastomerové odpružení nemusí pod lehčí ženou prakticky pružit. Vždy je dobré zkoušet odpružení ještě před zakoupením kola či dokončením repase, kvalitnější vidlice s negativní komorou obecně umožňují snadnější pružení. Co se týče zdvihu vidlice, je lepší, když zdvih přebývá než naopak – umožní pak hlubší odpružení.

U řídítek se nám osvědčilo myslet na to,  že užším ramenům žen svědčí kratší řídítka, přičemž pohodlnější jsou tzv. vlaštovky. Pokud by žena trvala na rovných řídítkách, doporučujeme namontovat rohy, nikoli však příliš silné. Se snížením vibrací mohou pomoci i karbonová řídítka.

 

Z dalších částí kola dále jen stručně, abychom vás nepřesytili – vše stejně rádi vysvětlíme osobně:

  • gripy raději tenčí a vibrace kompenzovat rukavicemi 
  • vhodnější je kratší představec o délce 5–8 cm
  • není nutné mít užší pláště, naopak – ty širší lépe sedí na nerovnostech
  • pláště s kevlarovou patkou se v případě defektu snadněji sundají
  • pro pohodlnější úchop existují kratší kliky brzd
  • hydraulické kotoučovky snadno, pohodlně a bez námahy brzdí

 

DOLADÍME S VÁMI KAŽDÉ KOLO PRO KAŽDOU ŽENU

Pokud chcete individuálně poradit se stavbou ženského horského kola, obraťte se na nás – v KM BIKES doladíme každý detail pro každé ženské tělo. Těšíme se na vás.